Overgewicht: Afvallen met de juiste darmbacteriën

 

 

Afvallen? Darmbacteriën bepalen mijn drang naar snacks!

Mensen met overgewicht willen vaak afvallen met een dieet, maar vergeten daarbij dat de gezondheid van de darmen ook een rol speelt. Overgewicht raak je pas echt kwijt als je je voedsel verteert én je emoties erkent. Om je voedsel te verteren, dien je je darmhuishouding aan te pakken. Darmbacteriën bepalen mijn drang naar snacks!

 

Afvallen _ Hoe gezond zijn jouw darmen_

 

Wat is de oorzaak van ons overgewicht?

Overgewicht wordt mede bepaalt door schadelijke stoffen zoals zware metalen, pesticiden en eiwit-lectinen. Deze  kunnen het natuurlijk evenwicht van de bacteriën in onze darmen verstoren,waardoor slechte bacteriën de overhand krijgen. In het begin gaat dat allemaal gepaard met blijkbaar onschuldige klachten zoals winderigheid, obstipatie, opgeblazen gevoel, diarree, voedsel allergie, snakken met tegenprestatie van sporten.

 

 

Rare gedachtegang?

Dus als ik goed beweeg en goed dieet en toch niet afval, dan wil de wetenschap de goede darmbacteriën van dunne mensen overzetten naar dikke mensen? Leuk idee voor een bepaalde portemonnee, maar je kunt ook gewoon meer pre- en probiotica eten. Vezels en goede biologische voeding dat een dikkere slijmlaag produceert.

 

Thermostaat tandje hoger

Voldoende bewegen, water drinken en de juiste darm bacteriën zorgen voor een snellere doorstroom van voeding door het maag-darmkanaal, waardoor het lichaam minder goed alle voedingsstoffen kan opnemen. Resultaat: een slanker lijf. De warmte thermostaat wordt als het ware een standje hoger gezet. Hetgeen je ziet bij smeulende koeienpoep.. Bij dunne mensen is de vethuishouding gewoon iets beter geregeld door omgeving factoren en hun DNA expressie (telomeren)

 

Waar in mijn lichaam gebeurt dit?

De belangrijkste werkplek van deze voeding verbranding is de dunne darm. “Daar gebeurt het: dat is het deel van onze darmen waar vetten en suikers opgenomen worden, en waar bacteriën die opname beïnvloeden.” Plus dat de dunne darm met zijn 6 meter lengte ook nog eens het grootste oppervlakte heeft.”

 

Je bent wat je eet

Is er hoop? Kun je met je dieet de samenstelling van je darmbewoners veranderen, en daarmee invloed uitoefenen op hoe snel je aankomt en afvalt? Dit kun je doen door bijvoorbeeld veel prebiotica te eten (verzamelnaam voor voedingsvezels) en je groenten probiotisch te maken door middel van probiotica= goede leven gevende darmbacteriën (tegenover gestelde van antibiotica). Onze darmbacteriën kunnen zich al binnen 24 uur aanpassen aan je eetpatroon.

 

 Sleutel in slijm

Sommige bacteriën vinden een dikke slijmlaag namelijk erg lekker en gaan groeien, anderen worden er juist door geremd. Lectinen zijn eiwitten die door de plant gemaakt worden om zichzelf te beschermen. Zij zijn door de natuur bedoeld als bacterie- en insectdodende stoffen. Lectinen zijn eiwitten die zich tijdelijk kunnen binden aan een suiker keten, Alleen lectinen die zich hechten aan het slijmvlies zullen in de bloedbaan worden opgenomen. Lectinen kunnen bacteriën verdringen door hechting aan plaatsen die eigenlijk voor darmvriendelijke bacteriën zijn bestemd. Vermindering van de normale darmflora heeft zeer nadelige gevolgen De meest voorkomende componenten van voedsel dat de darmwand kunnen beschadigen zijn eiwitten die worden aangetroffen in niet-gekiemde granen, suiker, en gangbare zuivelproducten.

Een goede manier om darmgezondheid te verbeteren, is om probiotische voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen, zoals zuurkool en yoghurt. Tracht ook voldoende vezels te eten.

 

Over Frank

Het is mijn passie om jou te helpen tot de kern te komen van jouw gezondheid (probleem) en een nieuwe leefstijl te omarmen. Zodat je energiek en helder bent en volop van het leven kan genieten.

Graag deel ik 25 jaar van mijn expertise en kennis bij het vinden van de oplossing voor jouw situatie. De bedoeling van mijn blog is om je te informeren over de stappen die je kunt nemen in de richting van een gebalanceerde individuele gezondheid.

Bezoek me: Gezondheidsdetective op facebook of www.gezondheidsdetective.nl

 

Als je me één vraag zou kunnen stellen

Welke vraag zou jij me stellen, als je me één vraag kunt stellen over jouw persoonlijke gezondheid? Stuur me jouw bericht hier.

Belangrijk: Raadpleeg bij lichamelijke en geestelijke klachten altijd eerst uw huisarts

Comments are closed.

You are using the BNS Add Widget plugin. Thank You!